پزشک کودک

کودک درون چیست؟

1399/9/17 21:01
نویسنده : نازی کریمی
46 بازدید
اشتراک گذاری

تابه‌حال شده از خود بپرسید که چرا پیشرفت نمی‌کنید؟ چرا فرصت‌های خود را خراب می‌کنید و خیلی سریع جا می‌زنید؟ خود را سرزنش می‌کنید، عصبی می‌شوید و خودانتقادی مخرب دارید؟ درون همه‌ی ما کودکی وجود دارد که گاهی زخم خورده و آزار دیده است و ما برای فراموش کردن دردی که به او تحمیل کرده‌ایم، سعی می‌کنیم کودک درون‌ خود را فراموش کنیم. اما سخت اشتباه می‌کنیم. کودک درون ما در ناخودآگاه‌مان زندگی می‌کند و روی تصمیماتی که در زندگی می‌گیریم اثر می‌گذارد. در این مقاله شما را با مفهوم روانشناسی کودک درون و ارتباط با آن، رابطه‌ی کودک درون و بزرگسالی و ۷ جمله مهمی که باید برای رشد فردی و افزایش اعتماد به نفس به کودک درون‌تان بگویید، آشنا خواهیم کرد.

جایگاه کودک درون 

کودک درون در هر فرد بالغ و بزرگ سالی وجود دارد . در حافظه یا ناخودآگاه ما وجود دارد برای این که هر یک از ما خاطره های ناخوشی از قبل داریم که انگيزه فعلی و آينده ما را شکل ميدهد . او به رویاها یا تصور بسياري از ما مي‌ايد . ما می توانیم به وضوح مجسم کنیم که این کودک چه شکلی است، چه احساسی دارد و چطور عمل ميکند .

کودک درون در رابطه با دنیای روحی ما است، برای این که بیش تر در قلمروی روح ما قرار دارد تا در قلمروی رفتار آگاهانه. ترکیبی از ارزش کنونی و سیستم اعتقادی ما است اگر چه ما از تأثير آن بر تصمیم گیری های خود خبر نداریم.

علل وجود کودک درون این است که هنگامی که ما کوچک بودیم قانون های خانوادگي ما ایجاب میکرد که ما بعنوان یک خانواده شاد و تندرست خود را نشان دهیم بدین ترتیب ما کودک درون خود را تحت فشار قرار می دادیم تا مسئول تر، جدّي تر و موفق تر به نظر برسد.

از بزرگ شدن در یک خانواده آسیب دیده، بلوغ عاطفی از رشد بازمی ماند و موجب کامل نشدن کار کودک درون میشود . همین مسئله موجب ميشود افراد سریع رشد کرده و تبدیل به بزرگسالان کوچکی شوند و بی اندازه مسئول یا ایده آلیست شده و از نظر عاطفی اسیب پذیر شوند.

« کودک درون» اصطلاحی است که بسياري از ما هر چند بیش تر براي شوخي و طنز در گفت و گوهایمان هم آن را بکار می بریم ولی این مبحثی مهم در علم روان شناسی در درمان رفتارهای ناهنجار و عادت های نادرست و استرس های بجامانده از زمان کودکی به روانکاوان و روان پزشکان کمک ميکند . 

چنانچه شما شخصی سختگیرید و از زندگی لذت نمی برید یا با دیدن فیلم های کمدی نمی خندید و تمامی آنها را مسخره آمیز می پندارید، بدانید که به احتمال زیاد کودک درون شما بیمار است و براي رهایی از این قبیل مشکلات که به علت بیماري این کودک در شما شکل گرفته، کافی است براي بهبود وضعیت کودک درونتان قدم هایی محکم و آگاهانه بردارید. 

براي اینکه بتوانید از سلامت یا بیمار بودن کودک درونتان آگاهی یابید به پرسش های زیر جواب دهید تا وضعیت سلامت کودک درونتان را بسنجید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به پزشک کودک می باشد